Rok studiów:

II DUMFL

Przedmiot:

Projekt

 

Prowadzący:

dr inż. Sławomir Samolej pokój: D102c

email: ssamolej@prz-rzeszow.pl

 

Zasady uzyskania zaliczenia:

 

Efektem pracy projektowej ma być dokument zawierający opracowanie na zadany temat. Praca projektowa jest realizowana w zespołach 2-osobowych. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się realizowanie prac w zespołach 1 lub 3-osobowych. Jeden temat projektowy realizowany może być tylko przez jeden zespół projektowy. W podsumowaniu pracy powinno zostać określone, które elementy opracowania opracowywał dany współautor. Warunkiem uzyskania najwyższej oceny jest przygotowanie opracowania w terminie do przedostatnich zajęć oraz wygłoszenie referatu (10 min) na forum grupy projektowej na temat zrealizowanego zadania projektowego.

 

 

Tematy projektów:

 

1.   Mechanizmy programowania współbieżnego i rozproszonego na platformę Windows

     

      Projekt obejmuje przygotowanie opracowania skierowanego do programistów systemowych obejmujący zestawienie funkcji systemu Windows umożliwiających tworzenie oprogramowania współbieżnego oraz komunikacji pomiędzy współbieżnymi wątkami i programami.

 

Literatura:

·    www.msdn.microsoft.com

 

2.   Mechanizmy programowania współbieżnego i rozproszonego na platformę Linux

     

      Projekt obejmuje przygotowanie opracowania skierowanego do programistów systemowych obejmujący zestawienie funkcji systemu Windows umożliwiających tworzenie oprogramowania współbieżnego oraz komunikacji pomiędzy współbieżnymi wątkami i programami.

 

Literatura:

 

3.   Tworzenie aplikacji współbieżnych i rozproszonych z zastosowaniem języka Java.

 

Opracowanie powinno być wprowadzeniem do zasad tworzenia aplikacji współbieżnych i rozproszonych w oparciu o dostępne biblioteki języka Java.

 

Literatura:

·        https://rtsj.dev.java.net/

 

4.   Tworzenie interaktywnej grafiki 3D z zastosowaniem DirectX.

 

Projekt obejmuje przygotowanie średnio zaawansowanej aplikacji w języku C/C++ z zastosowaniem biblioteki DirectX zawierającej interaktywną animację 3D.

 

Literatura:

·    Belczarz Ł.,Bury J.: Standard Direct3D – wprowadzenie, Politechnika Rzeszowska 2006.

·    Sanchez J., Canton M.: Direct3D. Programowanie grafiki trójwymiarowej w DirectX. Biblia, Helion 2001.

 

5.   Tworzenie interaktywnej grafiki 3D z zastosowaniem Java3D

 

Projekt obejmuje przygotowanie średnio zaawansowanej aplikacji w języku Java z zastosowaniem biblioteki Java3D zawierającej interaktywną animację 3D.

 

Literatura:

·        Koczułap P., Bil A. Java3D, Politechnika Rzeszowska 2006.

·        http://java.sun.com/products/java-media/3D/

 

6.   Tworzenie interaktywnej grafiki 3D z zastosowaniem OpenGL

 

Projekt obejmuje przygotowanie średnio zaawansowanej aplikacji w języku C/C++ z zastosowaniem biblioteki OpenGL zawierającej interaktywną animację 3D.

 

Literatura:

·        mail.prz-rzeszow.pl/~ssamolej

·        www.opengl.org

·        Wright R. S. Jr., Lipchak B.: OpenGL. Księga eksperta. Wydanie III, Helion 2004

·        Hawkins K., Astle D.: OpenGL. Programowanie gier, Helion 2003.

 

7.   Historia kryptografii

 

Projekt obejmuje przygotowanie opracowania dotyczącego metod ochrony danych i chronionego przesyłu danych od czasów starożytnych, do chwili obecnej.

 

8.   Wprowadzenie do kryptografii z kluczem publicznym, zasada działania, przykłady zastosowań.

 

Projekt obejmuje przygotowanie opracowania dotyczącego zasad działania kryptografii z kluczem publicznym wraz z omówieniem zasad działania wybranych aplikacji stosujących ten rodzaj kryptografii.

 

9.   Instalacja i konfiguracja punktu wystawiania i zarządzania certyfikatami na platformęWindows2003, programy systemowe do generacji podpisów i zarządzania certyfikatami.

 

Opracowanie powinno zawierać zasady instalacji punktu wystawiania i zarządzania certyfikatami na platformę Windows2003.

 

Literatura:

·    Adams C., Lloyd S.: Podpis elektroniczny, klucz publiczny, Wydawnictwo Robomatic 2001.

·    www.msdn.microsoft.com

 

10. Certyfikat X509 - specyfikacja, mechanizmy uzyskiwania.

 

Certyfikat X509 jest strukturą danych najczęściej stosowaną w programach stosujących kryptografię z kluczem publicznym. Opracowanie powinno szczegółowo prezentować poszczególne pola struktury. Do opisu struktur potrzebna będzie znajomość notacji ASN1.

Literatura:

·    Adams C., Lloyd S.: Podpis elektroniczny, klucz publiczny, Wydawnictwo Robomatic 2001.

·    rfc3280: Internet X.509 Public Key Infrastructure Certificate and Certificate Revocation List (CRL) Profile.

·    rfc3279: Algorithms and Identifiers for the Internet X.509 Public Key Infrastructure Certificate and Certificate Revocation List (CRL) Profile.

 

11. Biblioteka CryptoAPI Microsoft - podstawowe zastosowania.

 

Biblioteka CryptoAPI Microsoft umożliwia tworzenie aplikacji kryptograficznych z zastosowaniem kryptografii z kluczem publicznym. Opracowanie powinno stanowić przewodnik dla programisty zamierzającego tworzyć aplikacje kryptograficzne.

 

Literatura:

·    www.msdn.microsoft.com

 

12. Standard ATL - wprowadzenie.

 

Opracowanie powinno zawierać praktyczne wprowadzenie do standardu ATL (Active Template Library) przeznaczone dla programistów znających język C++ i podstawy programowania w Windows.

 

Literatura:

·    www.msdn.microsoft.com

 

13. Technologia ActiveX - wprowadzenie.

 

Opracowanie powinno zawierać praktyczne wprowadzenie do standardu ActiveX przeznaczone dla programistów znających język C++ i podstawy programowania w Windows.

 

Literatura:

·    www.msdn.microsoft.com

 

14. Projekt JOGL API

 

Opracowanie powinno zwierać wprowadzenie do programowania aplikacji graficznych zgodnych ze specyfikacją JOGL (powiązanie języka Java bezpośrednio ze standardem OpenGL).

 

Literatura:

·        https://jogl.dev.java.net/

 

15. Przegląd realizacji algorytmów sortowania w języku C.

 

Opracowanie powinno zwierać przegląd algorytmów sortowania i zasady ich realizacji z zastosowaniem języka C/C++.

 

Literatura:

·        Cormen T. C., Leiserson C. E., Rivest L. R.: Wprowadzenie do algorytmów, WNT1997.

·        Aho A. V., Ullman J. D.: Wykłady z Informatyki z przykładami w języku C, Helion 2003.

·        Aho A. V., Hopcroft J. E., Ullman J. D.: Algorytmy i struktury danych, Helion 2003.

·        Drozdek A., Simon D.: Struktury danych w języku C, WNT Warszawa 1996

·        Kernighan W., Ritichie D.M.: Język ANSI C, WNT Warszawa 1994

 

16. Zaawansowane metody formatowania dokumentów z zastosowaniem OpenOffice Writer.

 

17. Tworzenie zaawansowanych arkuszy kalkulacyjnych z zastosowaniem OpenOffice Calc.

 

18. Tworzenie zaawansowanych prezentacji z zastosowaniem OpenOffice Impress.

 

19. Konfiguracja IIS Microsoft na potrzeby komunikacji szyfrowanej.